ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΟΓΚΟΛΗ
Ανοίγοντας τα χαρτιά του για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν άμεσα στην τοπική αυτοδιοίκηση, στην καθημερινότητα των πολιτών αλλά και στις ψηφιακές υπηρεσίες που αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας του κράτους, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, μίλησε στον «Max FM 93,4» και στον «Νεολόγο των Πατρών».
Μεταξύ άλλων, στάθηκε ιδιαίτερα στην αξιολόγηση των Δήμων, απαντώντας ευθέως στις ενστάσεις του Δήμου Πατρέων για τις χαμηλές του επιδόσεις, ενώ προανήγγειλε τη λειτουργία μιας νέας ψηφιακής πλατφόρμας για την αναφορά καταλήψεων δημόσιου χώρου με τραπεζοκαθίσματα.
«Η αξιολόγηση δεν έγινε για να μαλώσουμε»
«Κανείς δεν πρέπει να φοβάται να δει τον εαυτό του στον καθρέφτη. Η αξιολόγηση των Δήμων ήταν μια αναγκαία διαδικασία», τόνισε ο Υπουργός, εξηγώντας ότι η έρευνα βασίστηκε σε πάνω από 65.000 απαντήσεις πολιτών σε όλη τη χώρα. Για τη δε Πάτρα, υπογράμμισε πως το δείγμα ήταν ισχυρό (πάνω από 1.500 άτομα), καθιστώντας την εικόνα αξιόπιστη. «Δεν έγινε για να μαλώσουμε με κανέναν, αλλά για να δούμε πού είμαστε και πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Οι επιδόσεις του Δήμου Πατρέων και η πραγματικότητα
Απαντώντας στην επιχειρηματολογία του Δημάρχου Πατρέων, Κώστα Πελετίδη, ότι η κυβέρνηση επιδιώκει την ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών μέσω της υποχρηματοδότησης των Δήμων, ο κ. Παπαστεργίου ανέφερε: «Κανένας Δήμος ποτέ δεν θα πει ότι έχει όσο προσωπικό και όσα λεφτά θέλει. Αυτό ισχύει για όλους. Το θέμα είναι τι κάνεις με αυτά που έχεις».
Με αναφορά στη δική του εμπειρία ως δήμαρχος Τρικκαίων, εξήγησε πως και εκεί αντιμετώπισαν ελλείψεις, αλλά με οργάνωση και εξορθολογισμό κατόρθωσαν να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες. «Η αποκομιδή απορριμμάτων, για παράδειγμα, είναι ανταποδοτική υπηρεσία. Άρα ο Δήμος οφείλει να προσφέρει την καλύτερη δυνατή υπηρεσία με το μικρότερο δυνατό κόστος. Αν αυτό γίνεται καλύτερα με ιδιώτη, ας το κάνει με ιδιώτη. Αν γίνεται καλύτερα με δικούς του εργαζομένους, ας το κάνει έτσι. Το θέμα είναι τι συμφέρει τον πολίτη».
Ο Υπουργός ξεκαθάρισε πως η άποψή του είναι πρακτική και όχι ιδεολογική: «Στον Δήμο μου, είχα διατηρήσει τη δημοτική υπηρεσία καθαριότητας στο κέντρο και συνεργάστηκα με ιδιώτες στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Δεν κόστισε παραπάνω και λειτούργησε καλά», είπε και συμπλήρωσε: «Όλα τα άλλα είναι ιδεολογικές τοποθετήσεις, ιδεοληψίες, που, συχνά, χρησιμοποιούνται για να καλύψουν αδυναμίες διοίκησης».
Ανταποδοτικά τέλη με βάση το όφελος
Ιδιαίτερη σημασία έχει η αναφορά του στον εξορθολογισμό των ανταποδοτικών τελών: «Δεν θέλουμε να πληρώνουμε παραπάνω για να προσλαμβάνει ο δήμαρχος περισσότερους. Θέλουμε τα χρήματα που πληρώνουμε μέσω των λογαριασμών μας για την καθαριότητα να επιστρέφουν σε πραγματική καθαριότητα, με τον βέλτιστο τρόπο».
Ο ίδιος εξήγησε ότι οι Δήμοι πρέπει να επιλέγουν το κατάλληλο μίγμα προσωπικού και συνεργατών, ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητές τους. «Δεν υπάρχει ένας μοναδικός τρόπος. Υπάρχει όμως ένα σταθερό κριτήριο: να γίνεται σωστά η δουλειά και με σεβασμό στα χρήματα των δημοτών», επεσήμανε.
Ο Προσωπικός Αριθμός
Σε ερώτηση για τις θεωρίες συνωμοσίας περί «φακελώματος» με την καθιέρωση του Προσωπικού Αριθμού, ο Δημήτρης Παπαστεργίου απάντησε: «Το κράτος οφείλει να γνωρίζει ποιος είναι ο πολίτης, τα φορολογικά και ασφαλιστικά του δεδομένα. Δεν είναι φακέλωμα, είναι λειτουργία ενός σύγχρονου κράτους». Μάλιστα, πρόσθεσε ότι μέχρι στιγμής έχουν εκδοθεί 350.000 Προσωπικοί Αριθμοί, ενώ η σχετική διαδικασία είναι εξαιρετικά απλή, μέσα από την πλατφόρμα pa.gov.gr.
Ο Προσωπικός Αριθμός, σύμφωνα με τον Υπουργό, θα αντικαταστήσει σταδιακά τους σημερινούς διακριτούς αριθμούς (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, αριθμός ταυτότητας κ.ά.) και θα διευκολύνει τις συναλλαγές των πολιτών με το κράτος, εξαλείφοντας λάθη, επαναλήψεις και ταλαιπωρίες.
MyStreet: ηλεκτρονικές καταγγελίες για καταλήψεις κοινόχρηστων χώρων
Τέλος, ο κ. Παπαστεργίου προανήγγειλε και μια νέα, ιδιαίτερα χρηστική για τους πολίτες εφαρμογή. Πρόκειται για την πλατφόρμα MyStreet, που αφορά την αποτύπωση και διαχείριση του δημόσιου χώρου. «Θα μπορεί πια ο πολίτης, μέσω του MyStreet, να δει αν ένας χώρος είναι ελεύθερος, αν καταλαμβάνεται νόμιμα ή αυθαίρετα από τραπεζοκαθίσματα και να υποβάλει ψηφιακά σχετική αναφορά. Ο δημόσιος χώρος ανήκει σε όλους μας. Είμαι υπέρ της επιχειρηματικότητας, αλλά πρέπει να υπάρχει ισορροπία».
Η πλατφόρμα αυτή, που θα τεθεί σε λειτουργία, άμεσα, εντός του καλοκαιριού, εκτιμάται ότι θα δώσει ουσιαστικά εργαλεία τόσο στους πολίτες όσο και στην τοπική αυτοδιοίκηση για την αντιμετώπιση ενός διαχρονικού προβλήματος που απασχολεί έντονα και την Πάτρα, ειδικά στο ιστορικό κέντρο και στους πεζοδρόμους.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος*
